لیزینگ چیست؟

در واقع  لیزینگ مجموعه‌ای از فعالیت‌های اعتباری مبتنی بر روش اجاره می‌باشد که در همان ابتدای امر باید تعیین گردد چه نوع قراردادی قرار است بین دو طرف معامله اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی منعقد گردد.

لیزینگ شامل مجموعه‌ای از مبادلات اقتصادی ازجمله: قرارداد فروش اقساطی کالا(معمولا هر چیزی)، اجاره به شرط تملیک، اجاره، فروش اقساطی خودرو و … می‌باشد.

توضیح بیشتر در ارتباط با لیزینگ

لازم به ذکراست که  بر اساس قرارداد لیزینگ دارنده(صاحب) یا همان مالک، کالای مورد نیاز مستأجر یا همان استفاده کننده از تسهیلات را با استفاده از منابع مالی خود تأمین می‌کند و مورد اجاره را در مدت و شرایط تعیین شده در اختیار مستأجر قرار می‌دهد.

مستأجر هم این توانایی یا اختیار را دارد که در پایان مدت قرارداد بعد از انجام تعهدات خود و پس از تسویه مورد اجاره را به تملک یا تصاحب خود در بیاورد. میخواهیم در ادامه بیشتر به ارتباط لیزینگ و صنعت خودرو ‌بپردازیم. با توجه به مبهم بی ثبات بودن قیمت نهایی خودروها در بازارفعلی شرایط به کمک شرکت‌های لیزینگی آمده و باعث توجیه کردن خرید اقساطی از این شرکت‌ها شده است.

اهمیت لیزینگ در کشور ما

یکی از روش‌های رایج و محبوب در زمینه خرید خودرو که در حال حاضر در کشور ما و همچنین بسیاری از کشورهای دنیا در حال انجام است خرید اقساطی خودرو می‌باشد که افراد می‌توانند از طریق تأمین اعتبار بخشی از هزینه خودرو، صاحب خودرو شوند. از آنجا که قیمت خودرو از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند ونوسانات زیادی دارد در بازار حال حاضر خودرو ایران ، بسیاری از افراد که مدت‌ها مبالغی را برای خرید خودرو پس انداز کرده‌اند باتوجه به نرخ تورم فعلی دیگر توانایی خرید خودرو را ندارند .

برای این دسته از افراد تنها راه ممکن و سریعترین راه برای صاحب وسیله تقلیه شدن خرید اقساطی خودرو می‌باشد. اما اینکه از کدام ارگان، نهاد یا مؤسسه می‌توانند خودروی اقساطی بخرند و به کدام نهاد اعتماد کنند نیازمند تحقیق و بررسی فراوان و رجوع به مراکز معتبر می‌باشد که تحقیقات برای پیدا کردن نهاد یا شخص قابل اعتمادی کار بسیار ضروری نسبت به شرایط حال میباشد .

نحوه پیدا کردن شرکت های قابل اعتماد

برای خرید لیزینگی خودرو و پیدا کردن شرکت های  قابل اعتماد اولین کاری که باید انجام داد این است که درستی و اعتبار آن شرکت را مورد ارزیابی ئ تحقیق قرار بدهیم .بانک مرکزی دفعات زیادی نام شرکت‌های معتبر لیزینگی را اعلام کرده و برای اطمینان از یک شرکت باید از بودن نام آن در لیست انتشار شده توسط بانک مرکزی مطمئن شد. باید بدانید که تنها شماره ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به عنوان مجوز استعلام لیزینگ خودرو نیست بلکه طبق قانون نیازمند مجوز مربوطه از بانک مرکزی است.

انواع شرکت های لیزینگی خودرو

از لحاظ وضعیت سهام و منابع خود شرکت‌های لیزینگی خودرو به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • شرکت‌های وابسته به تولیدکنندگان خودرو مانند ایران خودرو و سایپا
  • شرکت‌های وابسته به بانک‌ها مانند پارسیان و ملی و ملت و…
  • شرکت‌های مستقل

مهمترین مزایا و فایده های لییزینگ خودرو

مهمترین مزایای لیزینگ خودرو عبارت اند از:

  • سرعت عمل در تحویل کالا

معمولاً شرکت های لیزینگ‌ی خودروی مورد قرارداد را در فاصله زمانی بسیار کوتاهی تحویل خریدار می‌دهند که این زمان  به طور معمول کمتر از دو هفته می‌باشد و در مقابل شرکت‌های خودروساز با دریافت وام بانکی که ماحتمال دارد چند هفته طول بکشد که بسیار اهمیت بالای  دارد.

  • صاحب خودرو شدن در شرایط حال حاضر و تورم بالا
  • انعطاف پذیری بالای خرید و تنوع شرایط متفاوت
  • انعطاف پذیری بالای خرید، به‌گونه‌ای  است که بتوان قرارداد را با شرایط خریدار مطابقت دا
  • مدیریت  منابع مالی خریدار
  • نداشتن محدودیت‌های اعتباری، به‌طوریکه بتوان درخواست‌های خریدار را از لحاظ میزان اعتبار به نحوه مطلوبی پوشش داد.

لازم به ذکر است که در تمامی قراردادهایی که به‌صورت لیزینگ منعقد می‌گردند، نحوه بازپرداخت اقساط آن باید در فواصل زمانی منظم و از پیش تعیین شده به‌صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یا سالانه توسط خریدار پرداخت گردد.

ح.درو لیزینگی به دو روش سند زده میشود

۱. دریافت چک‌وسفته و سندزدن خودرو به نام خریدار خودرو

۲. اجاره به شرط تملیک

در روش اول یعنی دریافت چک و سفته، به‌اندازه مبلغ خرید خودرو از خریدار چک و سفته دریافت می‌شود و خریدار با معرفی دو ضامن معتبر می‌تواند در همان ابتدا انعقاد قرارداد، سند خودرو را به نام خودش بزند.

در روش دوم یعنی اجاره به شرط تملیک، تا زمانی که تمام اقساط خودرو بازپرداخت نشود، سند خودرو به نام خریدار زده نخواهد شد. خودرو در تمام این مدت در تملک و تصاحب شرکت فروشنده است. شرکت‌های لیزینگ خودرو معمولا تمایل دارند که معاملات را به روش اجاره به شرط تملیک انجام بدهند. چرا؟ چون بازی‌های قانونی و دردسرهای کمتری در این روش وجود دارد. در واقع، اجاره به شرط تملیک حالت ایمن‌تری و بهتری برای فروشنده دارد و اگر بازپرداخت اقساط از سوی خریدار به‌درستی انجام نگیرد، فروشنده دچار ضرر زیادی نمیشود

توجه داشته باشید که برخی از شرکت‌های قلابی لیزینگ خودرو سود تسهیلات پایینی دارند. در این مواقع هم باید حواستان را جمع کنید و به ماجرا شک کنید. به‌طور کلی، نرخ سود پایین یا خیلی بالا مشکوک است.

برای مشاوره های بیشتر و کسب اطلاعات از شرکت های معتبر میتوانید با مشاور های ما تماس حاصل فرمایید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.