کارشناسی بدنه خودرو یکی از اساسی ترین و مهم ترین بخش های کارشناسی خودرو به شمار می رود. چرا که هرگونه خوردگی یا تغییر شکل، رنگ شدگی، تعویض و یا زنگ زدگی قطعات، در تعیین قیمت خودرو تاثیر چشم گیری دارد.
اتومبیلی که در یک تصادف بدنه آن دچار مشکل شده است، دیگر از ایمنی و استحکام اولیه برخوردار نیست.
کارشناسی بدنه خودرو شامل سه بخش می باشد :
- بررسی شاسی و ستون ها
- بررسی رنگ شدگی بدنه خودرو
- بررسی تعویض قطعات خودرو
از آنجایی که رنگ شدگی هر قسمت از بدنه، در قیمت نهایی خودرو تاثیر فرآوانی دارد پس این نکته اهمیت دارد که خودمان تکنیک هایی را در مورد رنگ شدگی قطعات بدنه حتی با ضریب خطا و ریسکها موجود بدانیم، البته و صد البته فقط در صورتی که به کارشناسی خبره در زمینه تشخیص رنگ شدگی دسترسی نداشته باشیم. این تاکید ما به این دلیل است که به قطع کارشناسی رنگ خودرو تلفیقی از هنر و تجربه است و به قولی دیگری به یک این کاره نیاز دارد.
کارشناسی بخش های اصلی مثل ستون ها، سقف و شاسی
مهمترین بخش بدنه خودرو شاسی و ستون ها سقف خودرو است که وجود آسیب در این بخش ها معمولا به نشانه تصادف شدید خودرو می باشد. همچنین وجود آسیب در این بخش ها بیشترین تاثیر نسبت به دیگر بخش های بدنه را دارد و هرگونه آسیب در این بخش ها معمولا با افت قیمت محسوسی در قیمت خودرو همراه خواهد بود. لذا در هنگام خرید خودرو باید به سالم بودن و یا داشتن اطلاعات درستی از این قسمت ها دقت فراوانی شود. وجود آسیب در سقف خودرو معمولا به این معنی است که یا خودرو چپ کرده است یا چنان تصادف شدیدی داشته است که باعث موج برداشتن سقف خودرو شده است. وجود نشانه های ضربه خوردگی در شاسی خودرو نیز به معنای تصادف و ضربه خوردگی شدید در خودرو است. همچنین در خودرو های آفرودی یا خودروهایی که در مناطق مرطوب تردد می کنند احتمال وجود پوسیدگی در شاسی خودرو وجود دارد که قطعا از مقاومت شاسی کم کرده و آسیبی جدی محسوب می شود. آسیب دیدگی ستون ها نیز معمولا به معنی تصادف شدید در خودرو است. تشخیص آسیب دیدگی این قسمت ها معمولا از عهده فرد عادی خارج است و نیاز به تشخیص کارشناسان با تجربه دارد.
کارشناسی قطعات بیرونی خودرو ; گلگیر ها، درب های کناری، درب صندوق عقب و کاپوت
از آنجایی که قسمت های بیرونی خودرو مانند درب ها و گلگیر ها بیشتر از قسمت هایی که پیش تر به آنها اشاره شد در معرض دید هستند، فروشندگان خودرو در مورد اصلاح آسیب دیدگی آنها وسواس بیشتری به خرج می دهند. حال با توجه به مهارت صافکاری که مسئولیت صافکاری و یا نقاشی قسمت آسیب دیده را بر عهده گرفته، می تواند تشخیص رنگ شدگی این قسمت ها را سخت تر کند. چه بسا صافکار هایی هستند که طوری بدنه را صاف میکنند که وقتی شما به عنوان یک فرد عادی بدنه صافکاری نقاشی شده را با یک بدنه خودرو سالم مقایسه می کنید، اصلا متوجه رنگ شدگی قطعه مذبور نشوید. این جا نیز فقط تجربه یک کارشناس خبره می تواند گره گشای کار باشد!
کارشناسی و تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو
بعضی اوقات تصادف خودرو به قدری جدی است که قسمت آسیب دیده یا قابل صافکاری نقاشی نیست یا صافکاری کردن آن به صرفه نیست، در این مواقع مالک خودرو قطعه آسیب دیده را کلا تعویض می کند و قطعه ای نو خریداری کرده و به نقاش می دهد تا رنگ شده و به جای قطعه آسیب دیده نصب شود. حال بعضی از مالکان خودرو به جای خرید قطعه خام و رنگ کردن آن، اقدام به خرید قطعه استوک می کنند. یعنی قطعه ای مثل درب را از اصطلاحا استوک فروشان خریداری می کند که در واقع رنگ کارخانه ای دارد و نقاشی نشده است. تشخیص تعویضی بودن چنین قطعه ای فقط و فقط نیاز به تجربه کارشناسی ماهر دارد که از نشانه هایی مثل جای پیچ ها و علائم بسیار دیگر متوجه تعویضی بودن قطعه شود.
بدون دیدگاه